mariemedstortm

Alla inlägg den 24 juni 2013

Av Marie Gulliksson - 24 juni 2013 23:34

Senaste inlägget jag skrev handlade om att Thilda hade haft en väldigt jobbig natt med hög feber. Sen dess, alltså onsdag kväll, har hon bara blivit sämre. Haft feber varje dag. Idag var det sjätte dagen med feber.

De första dagarna märkte man knappt på henne att hon hade feber, förutom att hon var lite extra trött. Men de senaste dagarna har man märkt tydligt på henne att nåt inte stämmer. Hon har blivit ännu tröttare och en gnällig bebis, vilket hon inte alls är annars. Långt ifrån.

I torsdags fick vi tid hos VC i Grums, men den tiden ringde jag och avbokade eftersom hon var precis som vanligt på morgonen och förmiddagen - superpigg och feberfri. Snacka om att jag har fått älta det i flera dagar. Om vi hade åkt dit, så hade hon antagligen fått hjälp mycket snabbare. Gör lite ont i hjärtat att jag inte tog med henne dit ändå..

Nu är det som det är och jag kan inte ändra på det som varit. Men känner mig ändå som världens sämsta mamma pga det. Låt mig få känna så. Det går över. Så småningom.

Igår var vi iaf till akuten, efter att ha pratat med 1177. De tog blodprov, urinprov och klämde och kände lite på henne. Fick till svar att proverna visade att CRP:n var lite hög. Den låg på 64 (har ingen aning om vad som är normalt). Urinen skulle hon skicka på odling. Så vi fick till svar att "jag vill inte behandla nån som är så liten med antibiotika om det inte behövs, om det är en vanlig förkylning. Så ni får åka hem nu och är febern fortfarande kvar imorgon åker ni till VC i Grums." Det var okej tyckte jag och gick med på det.

Idag var febern fortfarande kvar och hög. Väldigt hög. Ringde och fick tid på VC. Nytt stick i fingret för att få ett nytt CRP. Som jag sa förut låg det på 64 igår. Läkaren sa att "Om det har stigit så är det en infektion, om det har sjunkit är det en vanlig förkylning och är på väg bort." Det nya provet visade 129. Hej vad det hade stigit. Helt klart en infektion.

Hade det handlat om en vuxen hade denne fått penicillin och blivit hemskickad. Men eftersom Thilda är så liten så fick vi remiss till barnakuten i Karlstad. Väl där blev hon undersökt av en barnläkare, som sen bestämde att Thilda skulle få läggas in på avd 12. Där är vi nu.

Hon har fått en nål i foten och får antibiotika direkt i blodet var tredje timme. Har vi tur får vi åka hem imorgon. Men då ska vi ha tur.. Förmodligen blir det nån eller några dagar till. Det ska vända ordentligt för henne först, innan de skickar hem oss.

Här är vi nu alltså. Från kl 11 till kl 18 idag har det varit ständiga undersökningar, blodprover, ultraljud och nålsättningar. Thilda har varit helt otroligt duktig med tanke på allt hon har gått igenom idag. Jag är så jäkla stolt!! Världens duktigaste bebis. Smärttålig är hon också. Inte lik mor sin på den punkten iaf!

Nu är det godnatt, får väl se hur mycket sömn jag orkar få. Nattinatt!

Ovido - Quiz & Flashcards