mariemedstortm

Alla inlägg under maj 2013

Av Marie Gulliksson - 27 maj 2013 21:39

Imorgon kommer ÄNTLIGEN vår nya tvättmaskin och torktumlare! HALLELUJA på den!! I nästan tre veckor har vi fått åka till pappa och Ywonne och tvätta. Tusen tack för det. Gissa högen med tvätt vi hade haft annars? Usch, det vill jag inte ens tänka på.


Imorgon kommer iaf leveransen. Grymt skönt! Igår var sista gången som vi tvättade hos pappa. Så nu slipper dom se våran lorttvätt ;) Vi hann aldrig få med tvätten hem igår, så jag och barnen åkte dit en sväng idag.


Har faktiskt hunnit med en hel del idag. Vi käkade frukost och direkt efter det for vi till affären. Tomt i kylskåpet! När vi kom hem var det dags för Thilda att sova och medan hon gjorde det bakade jag och Molly kladdkakemuffins. Hann till och med laga mat OCH äta innan Thilda vaknade. Himla trevligt tycker jag. Sen plockade vi ihop lite muffins och åkte till Ywonne. Vi satt i solen medan barnen gungade. Molly gungade på Thilda när hon började tappade farten :)


Det har varit en mysig dag helt enkelt! :)


   

Av Marie Gulliksson - 27 maj 2013 21:23

Jag har äntligen lyckats få in videon på Julia, när hon sjunger på Ellis dop.


Ni kommer höra när hon får gråten i halsen och även när jag snyftar till strax efter det, hehe. Så jäkla fint! Jag, som är en aningens ovan "filmare" hann ju inte med att filma från början. Bare with me, please! ;)


Lyssna och njut!





Av Marie Gulliksson - 25 maj 2013 21:49

Ibland behöver man möjligheten att kunna klona sig.. Som idag. Bjudna på både dop och bröllop. Dop i Karlstad och bröllop i Årjäng. Vi fick helt enkelt dela på oss. Daniel gick på bröllopet och jag och Thilda på dopet. Molly var hos morfar och Ywonne under tiden. Hennes eget val faktiskt. Trodde hon skulle vilja följa med mig, men icke! "Jag är hellre hos morfar", sa hon i fredags. Så hon fick som hon ville :)


Dopet var för finaste Elli. Det var i Vikenkyrkan. Supermysigt! Mamma Julia sjöng för oss också, som en överraskning. Jag var grymt nära till tårar när hon sjöng. Ännu mer när jag hörde hur Julia själv fick gråten i halsen mitt i låten, puh. Du är grymt duktig Julia! Woop woop ;)


Efter själva dopet bjöds det på mat och fika efter det. Träffade även Julias vänner från Tranås, som jag träffat ett par gånger förut. Alltid lika kul att se dom! Thilda sov under hela dopet och vaknade när jag hade ätit klart, bra tajming där måste jag säga. Hon skötte sig utmärkt. Hade dopet varit för ett par veckor sedan, hade hon bara kunnat sitta hos mamma. Men nu satt hon hos både den ena och den andra utan att ge ett ljud ifrån sig! Förutom skratt :) Härligt att det har vänt!


 


I nästa inlägg får ni se när Julia sjunger! Förhoppningsvis! Sist jag laddade in en video blev det ju bara uppochner.. Så vi får väl se :)


Nattinatt!

Av Marie Gulliksson - 23 maj 2013 19:39

Ikväll har jag och Daniel haft en riktig fight med Molly. Hon lyssnar överhuvudtaget inte på vad vi säger.. ALLS. In genom ena örat och ut genom det andra. Om vi säger till henne får vi tillbaka fraser som "det struntar jag i, jag lyssnar inte på dig, det tänker jag inte alls det" osv osv. Värst av allt, vilket kanske kan ses som en jäkla petitess av andra, men som jag kan gå i taket över. Det är när man blir arg och säger till henne på skarpen och hon bara sitter och flinar och skrattar åt en. Jag kan bli helt tokig när hon gör det. Så fort hon gör det åker hon in på sitt rum och får sitta där i fem minuter. Då brukar hon lugna ner sig.. en liten stund.


Idag var det lördagsgodiset som rök. Så en helt godisfri lördag väntar. Huvva..


Hur ska man bemöta den här trotsen? Just nu känns det som att man behöver alla tips man kan få.



Av Marie Gulliksson - 23 maj 2013 00:54

3 juni sätter jag igång med pluggandet! Jag är riktigt taggad faktiskt. Ska bli skitkul att äntligen få komma igång. Börjar inte med några roliga ämnen direkt, men det ska bli skönt att få börja på riktigt.

Svenska 2 och religion står på schemat. Nu när jag är föräldraledig kommer jag läsa två kurser samtidigt på halvtid. Sen när jag börjar jobba får det bli en i taget. Så att jag verkligen kan fokusera på att få bra betyg. Heja mig!

Av Marie Gulliksson - 22 maj 2013 08:19

Igår var det ganska deppigt här hemma, men det börjar ordna upp sig nu. Känner mig fortfarande nöjd och att jag fattat rätt beslut. Det blir bäst så här :)

Idag ska jag iväg och träffa en studievägledare. Hoppas att det leder till att jag kan få sätta igång med pluggandet så snart som möjligt!

Av Marie Gulliksson - 21 maj 2013 23:39

De här två senaste dagarna har varit tuffa.. skitjobbiga rent ut sagt. Petitesser tycker ni kanske.. men inte för mig!


Igår började det med att Thilda fick utslag. Små små röda prickar med rodnad runt om. Hon hade mest i ansiktet, på huvudet, i nacken och på halsen. Men prickar fanns även på resten av kroppen, men utan rodnad. Sen märkte jag att öronen var väldigt röda. Jättekonstigt, så jag ringde 1177 för att få lite tips och råd. Hon frågade en massa frågor, tex om öronen var svullna? Bara röda, sa jag. Hon sa att jag skulle avvakta och ringa till BVC imorgon (läs; idag) så dom kunde ta en titt på det.


När det hade gått tio minuter fick jag ringa tillbaka. Ena örat hade blivit svullet, det var minst dubbelt så stort som det andra örat. Då blev sköterskan lite förundrad och tyckte absolut att vi skulle kolla upp det. VC i Grums hade ingen tid för oss och Gripen tog inte emot barn under 6 månader, så det fick bli akuten helt enkelt. När vi väl fick träffa läkaren så var utslagen borta och svullnaden på örat hade gått ner avsevärt. Så det var hej och hejdå på en gång. Vad det var får vi aldrig veta. Hoppas det håller sig borta bara! De trodde att det var nässelutslag.. det kunde medföra svullnad i vissa fall. Hur som helst så mår hon bra! Tack gode gud för det. Man blir ju orolig för minsta lilla när det gäller ens barn.. Ständig oro.


Idag då? Jo.. jag och Daniel har haft en hetsig diskussion. Igår fick jag ett samtal från ett innebandylag som spelar i de högre divisionerna, som ville att jag skulle börja spela för dom. Shit, va kul - tänkte jag och blev mer och mer sugen på det ju mer jag tänkte på det. Sen idag ringde ett annat lag i nån division lägre, som också ville att jag skulle spela för dom. Det senare budet ville jag nappa på direkt! Men sa såklart att jag ska prata med sambon så får vi se vart det leder.


Jag brinner ju för innebandyn och den har varit en stor del av mitt liv LÄNGE. Trodde inte jag kunde leva utan att spela, men tro det eller ej - det går faktiskt! Kan säga att vi kastade över bollen till varandra länge, jag och Daniel. Vi pratade i flera timmar om det. Till slut insåg jag att det kommer inte fungera. Kolla här.. ett heltidsjobb, halvtidsstudier, 2 barn och en sambo - och sen innebandy på det? Nä, naiva Marie fick bli insiktsfulla Marie. Hur mycket jag än vill spela så går både familjen och jobb och studier före. Men det svider. Det gör ont. 


Helt utan innebandy blir jag dock inte. Ska antagligen vara med i ett lag i korpserien. Då är det bara matcher på söndagar, inget annat. Inga träningar, ingenting. Så får det bli helt enkelt. Marie lär sig prioritera! Gör om - gör rätt! Eller gör rätt från början :) Jag är nöjd med mitt beslut! Även om det känns tufft!

Av Marie Gulliksson - 20 maj 2013 11:23

Det går så där för mig att blogga nu.. det går långt mellan gångerna, men så får det vara.


Just nu är vi sjuka. Jag och barnen går och snorar ikapp. Jag har ont i halsen också, men det verkar barnen ha sluppit undan. Men att gå runt och vara snorig är kämpigt det också. Speciellt för Thilda, som inte riktigt har fått nån ro på nätterna när hon ska sova. Men jag måste säga att det har gått skapligt ändå.


Jag ska, för övrigt, börja plugga! Även om jag bara ska läsa upp mina gymnasiebetyg, så känns det både kul och spännande! Jag ska plugga på deltid och på distans, så ska fortfarande jobba så klart. Nu är ingenting spikat än.. ska träffa en studievägledare på onsdag, så får vi se vad som sägs. Vill gärna komma igång så snart som möjligt.


Annars då? Jo, vi lever :) Jag försöker sakta men säkert trappa ner på amningen och börja ge henne välling och gröt och lite annat. Hon tycker gröten är helt okej, men inte mer. Vällingen gillar hon. Hon verkar även ha kommit över mamma-fasen. Vilket var målet med att trappa ner på amningen. Det funkar inte att hon ska vara hos mig dygnet runt. Jag tycker det är jobbigt och Daniel tycker det är jobbigt. Hon är fortfarande LITE mammig, men det är överkomligt! Nu kan jag iaf åka till affären själv om jag vill det. Lyx!


Under helgen har vi passat på att varit ute i det fina vädret. Det har varit galet varmt, lite för kvavt för min del. Jag är ingen värmemänniska kan jag säga. Gillar när det är lagom varmt, inte när det blir så varmt så det inte går att gå utanför dörren utan att svettas. Men men, det är jag det!


Det var det det.. Sjukdomar, plugg och värme. En salig blandning!


       

Ovido - Quiz & Flashcards